onsdag den 18. november 2015

Sociologi - Sociale roller og identitet


6 kommentarer:

  1. * Social kontrol omhandler regulering af et individs sociale adfærd gennem normer.
    * Rollekonflikt er når individets forventninger til en rolle ikke passer til omgivelser. En socialrolle er en speciel rolle, ex far og mor. Der er krav og forventninger til en speciel person.
    * Personers bestemte positioner i ex en klasse. Social struktur omhandler social fællesskab
    * Identitet er noget der hele tiden er i spil, vi bruger identitet til at forstå hvordan vi er og hvordan vi ikke er. En identitetsdannelse er et individuelt og samfundsmæssigt projekt
    * Jeg identitet: Hvad er jeg
    * Personlig identitet: Hvordan vil jeg være/fremstå
    * Social identitet: Hvordan de sociale omgivelser opfatter mig
    * Kollektiv identitet: Hvad og hvem hører jeg til

    SvarSlet
  2. Emma x2, Rasmus og Andreas

    1: den sociale kontrol er når samfundet skal sørger for at de formelle som uformelle normer bliver overholdt. Hvis ikke vægtes der mellem om du har gjort noget godt eller dårligt. Hvis det noget godt kan du få en belønning (fx en dusør hvis du hjælper politiet) hvis du går noget dårligt når du negativ straf ( fx bøder eller fængsel)
    2: social rolle det kan være rolle som mor eller far. Da rollen rummer krav om forventninger og adfærd.
    3: en social struktur kan være når en klasse fx inddeles i roller som klassen klov, den populærere eller den kloge
    4: Identitet er Hvem man er.
    5: forskellige identiteter:
    • Jeg identitet: den inderste kerne i mennesket. ”hvad er jeg?”
    • Personlig identitet: identitet efter eget valg. ” hvordan vil jeg være/fremstå?”
    • Social identitet: Den måde andre opfatter en på, ud fra de sociale roller. ”hvordan de sociale omgivelser opfatter mig?”
    • Kollektiv identitet: Den samlede identitet. ” hvad og hvem hører jeg til?”

    SvarSlet
  3. Hvad handler social kontrol om? Forklar figur 3.5.
    - Social kontrol vil sige at man lever efter de sociale normer. Så hvis du overtræder disse normer får du en straf, men hvis du gør noget godt, får du derimod en belønning.


    Hvad er en social rolle og hvad vil det sige når der opstår rollekonflikt?
    - Forskellige roller i samfundet, fx: forældre, klassens klovn osv. Der er forventninger for en selv og for de sociale relationer man har omkring sig.


    Hvad er en social struktur?
    - Alle de forskellige roller samlet i fx klassen som, klassens klovn, klassens kloge, klassens sjove.


    Hvad betyder identitet?
    - Hver har sin identitet. Identitet af en udgør hvem man er.


    Hvad er identitetens fire niveauer for noget?
    - Jeg-identitet: ”Hvem er jeg”, biologiske ting som fx køn osv.
    Personlig identitet: Hvordan man vil fremstå og måde at være på.
    Social identitet: Hvordan de sociale omgivelser opfatter en.
    Kollektiv identitet: Hvad og hvem hører jeg til. Er jeg dansker eller muslim?

    Simone, Maja, Emil og Julius

    SvarSlet
  4. Sociale roller og identitet

    Hvad handler social kontrol om?
    − Det handler om at folk tilpasser sig det danske samfunds, og de formelle og uformelle normer.

    Hvad er en social rolle, og hvad vil det sige når der opstår en rollekonflikt?
    − En social rolle er når man bliver sat i en bestemt kategori som person, f.eks. kan man være klassens ’klovn, taber, flotteste osv.’
    − En rollekonflikt er når personen med rollen, er uenig med fælleskabet, om hvorvidt rollen skal opføre sig.

    Hvad er en social struktur?
    − En social struktur, er hvordan de forskellige roller opfører sig når de er sammen med andre roller. Hvordan er rollerne organiseret og hvordan er hierarkiet.

    Hvad betyder identitet?
    − Identitet er forståelse for hvem vi er, både i det offentlige og i det private. Identitet kan både fysisk og psykisk.

    Hvad er identitetens fire niveauer for noget?
    − Jeg-identitet: Både psykisk og fysisk, sammensat af biologiske arvemateriale og erfaringer fra barndommen. Hvordan vi tilpasser os, og hvordan vi er som personer.

    − Personlig-identitet: Hvordan vi vil fremføre og udtrykke os selv foran andre. Meget afhængig af de valg vi tager.

    − Social-identitet: Vores sociale roller bestemmer vores social identitet. Det vil sige at dem vi omgås med, er med til at forme ens identitet.

    − Kollektiv-identitet: Hvem man ’hører’ til, mht. Til hierarki. Dansker-kristen, Amerikaner-muslim.

    SvarSlet
  5. 1. Det handler om regulering af individets sociale adfærd gennem normer og sanktioner. Figur forklaring: Sanktioner holder dig indenfor samfundets normer og værdier, og der findes både negative sanktioner (straf) og positive sanktioner (belønning)
    2. Den rolle du har i forskellige sammenhænge i samfundet. Den sociale rolle er endvidere uformelt (ikke valgt på forhånd). En rollekonflikt opstår når individets egne forventninger til en rolle ikke stemmer overen med personens sociale omgivelser.
    3. Social struktur vil sige, hvordan f.eks. en klasses sociale fællesskab er organiseret og styret, herunder hvordan hierarkiet f.eks. er i klassen.
    4. Identitet er bevidstheden om hvem vi er og identitet er noget unikt, der adskiller os fra andre.
    5. De fire niveauer er hhv. Jeg-identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet.
    Jeg identitet: ”Hvad er jeg” - Denne identitet er afgørende for, at vi mennesker oplever os selv som den samme fra den ene dag til den anden og fra den ene situation til den anden.
    Personlig identitet: - ”Hvordan vil jeg være/fremstå?” - Denne identitet omhandler, hvordan vi gerne vil fremstå overfor andre.
    Social identitet: ”Hvordan de sociale omgivelser opfatter mig?” - At man opfatter sig selv som noget, men ens omgivelser ikke nødvendigvis.
    Kollektiv identitet: ”Hvad og hvem hører jeg til?” - At den personlige og sociale identitet fungerer inden for en overordnet identitet, der er forbundet med f.eks. kultur.

    SvarSlet
  6. Jennifer, Trine, Faktormand og Thomas
    Social kontrol:
    -Man skal tilpasse sig det danske samfund, med vores formelle og uformelle normer. Hvis vi træder ved siden af vores normer (figuren) så udløser vi en negativ sanktion.
    Social rolle:
    - Ikke efter formelle normer, men en position man får tildelt efter ens handlinger og ens ydre.
    Social struktur:
    - Sociale fællesskab er organiseret og styret, lidt ligesom et hierarki. Eks. en skoleklasse.
    Identitet:
    - identitetsdannelse er både et individuelt og samfundsmæssigt projekt. Det er hvem man er og ens personlighed.
    Identitets fire niveauer:
    - Jeg-identitet er sammensat af biologiske arvematerialer og erfaringer fra barndommen.
    - personlig-identitet er ud fra vores eget selvbillede.
    - Social- identitet er knyttet til sociale omgivelser.
    - Kollektiv-identitet er ud fra personlig og sociale identitet.

    SvarSlet